Sluit spel X

Watersnoodstraat

De stormvloed van 1916: zestien doden, ingestorte huizen, schepen door de straten en bergen afval. Om bewustwording te creëren dat veilig wonen niet vanzelfsprekend is en dat we moeten blijven samenwerken aan een veilige omgeving, herdenken het Zuiderzeemuseum en HHNK (hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) dit in 2016 met de watersnoodstraat.

We bouwden zonder uitgebreide ontwerpfase, maar in een situationele en theatrale aanpak de ramp tot in detail na. Je loopt over steigers en langs zwaar beschadigde woningen. Drijvende voorraden, klapperende deuren, beschadigde dagen, kapotte meubels en rottende vis, aangespoeld vanuit de Zuiderzee. Een boerin en vissersvrouw vertellen over de impact en gevolgen van de watersnoodramp.

Perspekt heeft roots in het theater en verstaat daardoor het vak van enscenering als geen ander. De enige manier om een ramp écht tot – huiveringwekkend – leven te brengen.

DOEL

Waterbewustzijn en herinneren watersnoodramp 1916

INVULLING

Belevingsgerichte presentatie om 'het gevoel van' op te roepen bij bezoekers

THEMA

Water(management), geschiedenis

Projecten

COMM, Museum voor Communicatie

COMM, Museum voor Communicatie

Het pand van COMM aan de Zeestraat in Den Haag, het vroegere PTT museum, was ooit het allereerste warenhuis van Nederland. Met dat uitgangspunt hebben we een functioneel concept gemaakt waar de bezoeker zich in een ‘warenhuis van communicatie’ waant.

Vincents Tekenlokaal

Vincents Tekenlokaal

Op de plek waar Vincent van Gogh zijn eerste tekenlessen ontving, kunnen onderwijsgroepen nu zelf de digitale penseel ter hand nemen en hun kunstwerk presenteren in de digitale galerij.

Het Zandkasteel

Het Zandkasteel

De avonturen van Toto, Sassa, Koning Koos en zeehondje Finnie spelen zich - zowel op tv als in theater - af in decors van Perspekt.