De tentoonstelling is opgebouwd als drieluik.
In de kelders van het kasteel nemen we het publiek aan de hand van infografics mee in alle facts & figures rondom schuilplekken in Nederland tijdens de oorlog. Het gaat bijvoorbeeld over de zwerftocht van de Nachtwacht, kunstbunkers in de duinen en over hoe het eigenlijk kwam dat de Nederlandse regering al voor de oorlog besloot schuilplaatsen voor kunst te gaan bouwen. Ook Slot Loevestein diende als schuilplek voor collectie, van onder meer het Nationaal Archief, het Nederlands Openluchtmuseum en Museum Boijmans van Beuningen. Enkele collectiestukken zijn te bewonderen.
De volgende zaal, de voormalige Staatsgevangenis richt zich op de bescherming van erfgoed wereldwijd, met de fototentoonstelling Culture in Armed Conflict van UNESCO als kern. Hier wordt verteld hoe het oorlogsgeweld leidde tot het eerste internationale verdrag over de bescherming van erfgoed: de UNESCO Haagse Conventie van 1954. Met onze keuze voor transparante doeken exposeren we foto’s op een verrassende manier, waarbij de ruimte tegelijkertijd optimaal tot zijn recht laat komen.
In het derde deel wordt het publiek aan de hand van een film betrokken bij de vraag: waarom moet cultureel erfgoed beschermd worden? Wat betekent erfgoed voor een land, een gemeenschap, wat betekent het voor de bezoekers? Welk erfgoed is voor jou belangrijk en moet bewaard blijven voor de toekomst?
Slot Loevestein
Een breed publiek op een aansprekende manier bewust maken van het belang van de bescherming van cultureel erfgoed tijdens gewapende conflicten.
Een grafische tentoonstelling waarbij we slim omgaan met beschikbare ruimte en middelen.
Cultureel erfgoed, Tweede Wereldoorlog
Je bent van harte welkom in het kleine huisje van ijzerhandelaar Levie en zijn vrouw Naatje. Zij maken zich op deze vrijdagavond in 1916 klaar voor Sjabbat, samen met hun dochter en twee zonen. Terwijl de tafel is gedekt, bereidt ieder gezinslid zich op eigen wijze voor op deze wekelijkse familiebijeenkomst in hun sfeervolle huis.