Sluit spel X

Oranjegekte bij Helden aan de bal

We hebben niets met voetbal. Dus werden we gevraagd voor een frisse kijk op een tentoonstelling over voetbal. En bleek het na bestudering van de inhoud een heerlijke opdracht te zijn. Waar komt het saamhorigheidsgevoel dat we kennen als de oranjekoorts vandaan? Wat gebeurt er met mensen als ze van voetbal genieten? Voor het Nederlands Openluchtmuseum ontwierpen we op slimme wijze (binnen korte tijd, met moeilijke logistiek, in een pand met aandachtspunten en helder budget) een 7 zalen tellende tentoonstelling die antwoord geeft op die vraag.

Heel Nederland verbroedert wanneer het Nederlandse voetbalelftal speelt. Dit unieke saamhorigheidsgevoel is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een ware oranjekoorts waar jong en oud aan meedoet. Voor het Nederlands Openluchtmuseum ontwikkelden we een vrolijk makende tentoonstelling Helden aan de bal, waarin bezoekers meegenomen worden in het verhaal van de Nederlandse voetbalgeschiedenis vanaf 1974.

In de 7 zalen worden een grote hoeveelheid foto’s afgewisseld met film- en geluidsfragmenten en originele voetbalrelikwieën. Zo kun je zelf op de foto met de EK-beker uit 1988, voor velen een memorabel jaar door de winst van het Nederlands elftal. De tentoonstelling speelt in op het gevoel van nostalgie en geeft bezoekers samen de mogelijkheid om memorabele oranje-momenten te (her)beleven.

Door de tentoonstelling interactief te maken, is hij ook aantrekkelijk voor jongere bezoekers die de vele hoogtepunten niet hebben meegemaakt. Ervaar hoe het is om bondscoach te zijn door je eigen droomteam samen te stellen of maak een typische Johan Cruijff tegeltjeswijsheid in de speciale Johan Cruijff-zaal.

Relatie

Nederlands Openluchtmuseum

DOEL

Het oranjegevoel laten ervaren en verklaren

INVULLING

7 zalen met alle hoogtepunten van het Nederlandse voetbalverleden

THEMA

Voetbal

Projecten

Interactief Captain’s diner

Interactief Captain’s diner

Om het gerestaureerde schip de Schorpioen een actievere functie te geven voor het publiek van het Marinemuseum, bedachten we een interactief theater diner: het Captain’s Diner. Door alle zintuigen live aan te spreken tijdens een mooi verhaal, creëer je de meest complete (en spannende) ervaring.

Let's do it together!

Let's do it together!

De Autisme Experience (Evelien Huijssen, Lars Sorensen) zal op een laagdrempelige manier kennis over en inzicht in de beleving van autisme bieden voor familieleden, scholen of andere partijen. Een uniek concept over een belangrijk onderwerp voor heel veel mensen. Help jij ons dit project te realiseren?

32.000 verhalen en zeven seizoenen
Fotografie: DigiDaan

32.000 verhalen en zeven seizoenen

Het vernieuwde Nationaal Monument Kamp Vught maakt de Tweede Wereldoorlog invoelbaar voor een breed publiek. De strategische opbouw en gelaagdheid brengt het onderwerp dichtbij. Het wordt een persoonlijke referentie, waarbij de bezoeker een tijdloos bewustzijn krijgt van waar de mens toe in staat is.