De gemeente Amsterdam schonk de panden afkomstig van de Westerstraat 220-230 aan het Openluchtmuseum. Ze maken tastbaar wat de betekenis is van de Jordaan als dichtbevolkte volksbuurt: bedrijvig, verpauperend en tegelijk verbonden door een typisch gevoel voor humor en levenslust.
Vanaf een kade met Amsterdams straatmeubilair en historische geluiden van de Noordermarkt betreden bezoekers verschillende ‘verhalende ruimtes’.
Een postkantoor uit de jaren 1950 vertelt over de contacten tussen emigranten en hun familie in de Jordaan.
In de voormalige Behangerij Gasman is een pension voor Turkse gastarbeiders anno 1970 gereconstrueerd (beloond met de Cornelis Hage prijs).
In een typisch Jordaancafé uit 1974 valt te beluisteren hoe de bewoners met een lach en een traan de dreigende stadsvernieuwing en het wegtrekken van hun buren becommentariëren.
Enscenering van het leven in de Jordaan in de jaren ’50-‘70
Geïntegreerd totaal concept met evocatieve ruimtes
Volkscultuur, decor
In Cultuur onder Vuur, een tijdelijke tentoonstelling op Slot Loevestein, vertellen we het verhaal over de bescherming van ons cultureel erfgoed gedurende gewapende conflicten. In de Tweede Wereldoorlog diende Slot Loevestein zelf als een van de schuilplekken voor kunst en erfgoed.
Het vernieuwde Nationaal Monument Kamp Vught maakt de Tweede Wereldoorlog invoelbaar voor een breed publiek. De strategische opbouw en gelaagdheid brengt het onderwerp dichtbij. Het wordt een persoonlijke referentie, waarbij de bezoeker een tijdloos bewustzijn krijgt van waar de mens toe in staat is.