Sluit spel X

Word treintechnicus in het Techlab!

Hoe kunnen we kinderen (én volwassenen) op een aantrekkelijke en interactieve manier de werking van een trein laten ontdekken? Dat was de vraag waarmee we voor Het Spoorwegmuseum aan de slag gingen. Het antwoord is het in 2017 geopende Techlab! We hebben laten zien waar Perspekt ijzersterk in is: technisch ontwerp van exhibits en dat dan hufterproof realiseren.

Het Techlab is de enige plek in het museum waar je met je handen overal aan mag zitten en moest daarom robuust zijn. En we zijn hartstikke trots dat alles nog steeds werkt! Dit komt niet alleen door slim ontwerp en juiste uitvoering, maar ook door veel aandacht te besteden aan onderhoud.

We hebben een vertaalslag gemaakt van complexe technische informatie naar behapbare uitleg door middel van activiteiten. Deel van de opdracht was om te versimpelen en het speels te houden, dat is gelukt! Er zijn zowel digitale spellen als spellen waarbij je daadwerkelijk je handen uit de mouwen moet steken. Spelen met je eigen (digitaal) ontworpen trein of trekken aan een touw om je trekkracht te meten en te vergelijken met die van een trein.

Met het bijbehorende lesprogramma voor basisscholen zorgde het Techlab voor een verdubbeling van het aantal schoolbezoeken aan het museum. Daarnaast heeft het de aandacht van internationale vakjury weten te trekken en een nominatie voor de Children in Museum Award in de wacht gesleept. Dit is een prestigieuze prijs die ieder jaar wordt uitgereikt aan een museum dat de nieuwsgierigheid en verbeelding van kinderen weet te prikkelen op een innovatieve manier.

Relatie

Het Spoorwegmuseum

DOEL

Complexe technische informatie vertalen naar 'doe-spellen' voor zowel kinderen als volwassenen

INVULLING

Een ruimte vol (interactieve en educatieve) spellen die tegen een stootje kunnen

THEMA

Treinen en spoorwegen, techniek

Bijzonder

Nominatie Children in Museum Award 2018

Projecten

Oranjegekte bij Helden aan de bal
Fotografie: Wim de Knegt | Vidiphoto

Oranjegekte bij Helden aan de bal

Voor het Nederlands Openluchtmuseum ontwierpen we op slimme wijze (binnen korte tijd, met moeilijke logistiek, in een pand met aandachtspunten en helder budget) een 7 zalen tellende tentoonstelling die het verhaal van de Nederlandse voetbalgeschiedenis vertelt.

Het drukke leven van een vissersvrouw
Fotografie: Monique Kooijmans

Het drukke leven van een vissersvrouw

In plaats van een verhaal vertellen met tekst, spelen we liever in op alle zintuigen. Voor het Zuiderzeemuseum maken we het krappe huisje van vissersvrouw Grietje en haar gezin tot een ware beleving, waar zelfs de geuren kloppen!

Interactief Captain’s diner

Interactief Captain’s diner

Om het gerestaureerde schip de Schorpioen een actievere functie te geven voor het publiek van het Marinemuseum, bedachten we een interactief theater diner: het Captain’s Diner. Door alle zintuigen live aan te spreken tijdens een mooi verhaal, creëer je de meest complete (en spannende) ervaring.