Op 4 oktober vond de Museumkennisdag plaats, waar het dit jaar draaide om het thema verbinding. Signe organiseerde de deelsessie Speeddaten met een Nooit-Bezoeker. Een simpel, maar doeltreffend concept: 4 mensen die nooit naar een museum gaan in gesprek met museummedewerkers. Over hun motieven én tips voor musea.
Het leverde grappige verhalen op, er ontstonden boeiende discussies en zorgde voor een aantal échte eye-openers. In de museumsector is inclusie, diversiteit en meerstemmigheid een populair aandachtspunt, maar er zijn nog steeds veel mensen die last hebben van ‘threshold fear’ dat hen weerhoudt van een museumbezoek. Deelnemende museummedewerkers gaven aan dat zij het erg waardevol vinden om daar over in gesprek te kunnen met deze doelgroep. De nooit-bezoekers gingen naar huis met een museumjaarkaart en uitnodigingen om verder te praten over dit onderwerp.
‘Who Cares’ is geopend!
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest, locatie Amsterdam, is een eerbetoon aan de slachtoffers en helden van de zorg tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Leven in oorlog is voor iedereen verschrikkelijk. Maar hoe was het gesteld met mensen binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens de oorlog? De tentoonstelling – te zien tot 1 december 2024 – vertelt de verhalen over wanhoop, veerkracht, angst en volharding.
Gebaseerd op wetenschap en feiten beïnvloeden we graag transities met een nieuw verhaal. En wel zo dat het voor een breed publiek leuk, toegankelijk en begrijpelijk is.
Museum EnergieRijk in het Veenpark is daar een mooi voorbeeld van. Op speelse wijze inspireren we hier bezoekers om na te denken over hun energiekeuzes en de impact van hun keuzes nu. De inhoud en gekozen thema’s – consumeren, vervoer en wonen – zijn gebaseerd op het boek ‘Het happy 2050 scenario’ van Babette Porcelijn.
Zijn we nog maar nauwelijks bekomen van het winnen van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2022, dient zich de volgende prijs zich alweer aan. Voor de Remarkable Venue Awards 2022 is ‘ons’ Nationaal Monument Kamp Vught namelijk als winnaar uit de bus gekomen in de categorie ‘Beste Onsite Experience’ in Nederland.
De winst hebben zij te danken aan customer reviews via Tiqets. En hoewel de prijs en reviews toezien op meer dan alleen het museale deel van Kamp Vught dat wij verzorgd hebben, voelen we ons gepast trots.