De missie van de marine is het onderhouden, trainen en uitrusten van zeestrijdkrachten. Voorbereiding, oefening en operatie zijn altijd basiselementen van de Marine geweest. De Marine moet altijd voorbereid zijn om diverse situaties in vredes- en oorlogstijd te kunnen uitvoeren. We hebben er daarom voor gekozen om de ruimte in drie delen op te splitsen in de thema’s: voorbereiding, opwerken en inzet.
Bij het onderdeel ‘voorbereiding’ starten de bezoekers met een introductiefilm. In de film wordt de bezoeker meegenomen in de wereld van de zee en de Marine. Daarnaast kan de bezoeker in dit deel leren over hoe Mariniers worden opgeleid, wat voor soort onderzoeken zij doen en hoe de vloot wordt onderhouden. Bij ‘opwerken’ zie je wat de Marine allemaal doet ter voorbereiding op mogelijke escalatie. Hoe pakken zij oefeningen aan, en waar bestaat hun materieel uit? En bij ‘inzet’ wordt aan de hand van scheepsmodellen uitgelegd hoe de Marine wordt ingezet en hoe de vloot eruit ziet bij een operatie.
We ontwierpen alle grafische elementen, de displays en vitrines en diverse spellen. We hebben het definitief ontwerp inmiddels afgerond en overgedragen aan de partij die deze tentoonstelling gaat bouwen. De verwachting is dat de tentoonstelling in de zomer van 2025 zal openen.
We zijn trots dat onze directeur Marièlle Beek samen met Nicolette Hulsenbos van Fonk Magazine betrokken is geweest bij het opstellen van de Pitchcode 2025.
Deze nieuwe code geeft heldere richtlijnen voor opdrachtgevers en bureaus en zet in op transparantie, eerlijke verhoudingen en een respectvolle samenwerking in het creatieve proces. Een belangrijke stap om ons vak toekomstbestendig te maken en de beste resultaten te behalen, juist ook voor onze opdrachtgevers.
Oorlog. Een akelig actueel onderwerp, waarbij er altijd veel perspectieven zijn. Wie heeft gelijk? Wie is slachtoffer? En wat betekent ‘dit nooit weer’?
Dit weekend opende het Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog (NMTO) feestelijk zijn deuren in het Achterhoekse vestingstadje Groenlo. Het museum is gevestigd in de prachtig gerestaureerde Calixtuskerk (15e eeuw). Een uniek rijksmonument en een kerk die de Tachtigjarige Oorlog zelf heeft meegemaakt. In deze bijzondere setting wordt het verhaal van de oorlog op een interactieve en eigentijdse manier, en vanuit diverse perspectieven verteld.
Ter gelegenheid van de viering 80 jaar vrijheid in Haarlem verhuisde de tentoonstelling Who Cares? van Museum van de Geest Amsterdam naar de locatie Haarlem. De tentoonstelling is een eerbetoon aan de slachtoffers en helden van de zorg tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Met uniek historisch beeldmateriaal en kunst vertellen we het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens de oorlog.